Dobrý den,
od samého počátku mého podnikání jsem se setkával s jedním fenomenem, který jsem si nedokázal vysvětlit. Provázelo mě to v mém podnikání i v podnikání klientů, se kterými jsem spolupracoval. Byla to opravdová záhada.
Víte, když si myslíte, že víte jak by se měly věci chovat. Vy vykročíte po jasné, logické cestě a najednou se objeví výsledky, které jsou v přímém rozporu s tím, co je logické a co očekáváte?
Všechno, co vypadá jako selský rozum, není selský rozum.
Představte si tuto situaci. Věřím, že jste ji sám prožil.
Začnete podnikat. Všechno leží na vás. Děláte všechno ve svém podnikání včetně grafických výstupů určených k propagaci. Dříve to byly např. letáky, tištěné inzeráty v různých denících, týdenících či měsíčnících. Dnes to jsou grafiky e-shopů, bannery do slideshow, bannerové inzeráty, vzhled e-mailů a e-mailingů atd.
Děláte vše tak nejlépe, jak to dokážete. Vidíte tu estetickou nečistotu. Ve srovnání s grafikami ostatních, a zejména nenáviděné konkurence, jde o přímo amatérskou práci. Je to prostě ošklivé. Cítíte se zahanbeně, protože si nemůžete dovolit najmout grafika, který by všechno učesal.
Přes všechno dokážete rozjet své podnikání. Rostete a vaše propagace funguje. Říkáte si, že až předáte tyto věci někomu schopnějšímu, jak se vám uleví a ještě tak zlepšíte účinnost propagace.
Pak přijde ten moment, kdy se ve dveřích objeví mladík, který má cit a dokáže udělat vaši propagaci krásnou. Grafik má portfolio své předchozí práce, která se vám líbí. Teď se to zlomí a naberete další kosmickou rychlost směrem k zisku.
Zadáte mu práci. Dodá ji včas a vypadá pěkně. Doladíte některé detaily, kterých si všimnete, a máte z toho velmi dobrý pocit.
A teď to přijde. Je málo okamžiků v životě podnikatelově, jako je tento.
Vyměníte svoji grafiku, která do teď tak dobře sloužila. Pomohla vám se dostat tam, kde jste. Nebyla hezká. Byla popravdě ošklivá, vždyť nejste žádní grafici. Od teď se všechno změní.
Nová grafika je na svém místě a vy čekáte na ty hromady objednávek.
A nic se neděje… a už je tu první… a zase nic… a zase jedna… objednávky se trousí, ale výrazně pomaleji než včera. Co se to sakra stalo? Lidi ztratili chuť utrácet? Fungují všechny odkazy? Není překlep v telefonním čísle? Co může za ten okamžitý propad výkonu?
Postupně vyloučíte všechno, čím to nebude. Lidi jinde dále nakupují, žádná změna v náladě neproběhla. Politika je stále stejně špatná. Technika také funguje jako dříve, servery běží.
Ujišťujete se u svého okolí (zaměstnanci, rodina, kamarádi), že ta grafika je hezká. Všichni svorně říkají, že je hezká a lepší, než jste dříve udělal vy.
Je to tou grafikou… no jasně. Neodpovídá to vkusu zákazníků. Není hezká tím správným způsobem.
Vyměníte grafika.
Další pokus, další grafik, další grafika, další premiéra, stejné výsledky… grafikou to nemůže být. Je také hezká. Je jiná než ta první, ale objednávky jsou stále vlažné.
A teď stojíme před největší záhadou na světě.
Protože jste chytřejší než jsou ostatní, dostanete nápad vrátit zpět vaši původní grafiku. Všichni se proti vám postaví a řeknou vám, že tím to nebude. Sami však nedokážou určit, čím se to stalo.
Pokud máte koule, změnu zpět provedete. (Tento krok udělá opravdu malé procento – méně než 10 % – z podnikatelů.)
Najednou, skoro jako mávnutím kouzelného proutku, se prodeje začnou vracet na původní úroveň. Není to stejné jako dřív, ale je to lepší než jakákoliv hezká varianta, která vás stála tolik peněz v odměnách grafikům.
Co se to sakra děje? To jste odsouzen jako jediný podnikatel na trhu k tomu, že vaše propagace bude navždy ošklivá? Budete si ji muset navždy dělat sám?
20 let mi trvalo, než jsem tuto záhadu rozlousknul…
Chcete prozradit, čím to je?
Je to tím, že ošklivější přebíjí hezčí.
Proč? Představte si stránku z novin plnou hezkých inzerátů. Pak jeden ošklivý, který by se mezi nimi mohl objevit, okamžitě připoutá pozornost čtenáře. Připoutá ji víc, než kterýkoliv jiný inzerát na stránce. Ošklivější mezi hezkými vždy vyniká.
Možná jinak než bychom si přáli. Ideální by byl extrémně hezký mezi hezkými, že? Ve skutečnosti stačí být ošklivý. Znám mnoho příkladů, kdy podnikatel záměrně dělá inzeráty ošklivější než by musel, aby měl jistotu, že právě ten jeho zaujme.
Je to tajnou zbraní těch, co toto vědí, proti těm, co jsou úplně mimo, nebo těmi co o tom slyšeli, ale přesto se s tím odmítají smířit. Jejich ego pak vítězí na rozumem a jejich kapsa vědomě chudne.
Máte také příhodu s tímto pravidlem? Já toho byl svědkem tolikrát, než jsem pochopil, jak toto pravidlo funguje.
Pokud se mnou chcete sdílet váš příběh, budu moct rád a těším se na odpověď. 🙂
Za ošklivější krásnější,
Dominik Formánek
P.S. — odstraněno z původního emailu —
Komentáře nejsou povoleny.