Dobrý den,
je to jako: Být či nebýt. Toť otázka.
Pokud se mě někdo zeptá: “Je lepší dlouhý text nebo krátký?” Pak odpovím: “Ano.“
Oba mají totiž své místo. Existují totiž takové názory, že lidé už nečtou, nebo čtou stále méně, tak by se tomu měly přizpůsobovat i délky textů. Tedy zkracovat.
U videí patrně dojde zkracování do bodu, kdy řekneme jednu větu nebo slovo a bude konec? Víc diváci neunesou? Taková blbost.
Neznám o délce textu větší blbost. Pojďme zkrátit knížky, když lidé nečtou. Dal bych povinný limit, že knihy by měly mít maximálně 5 stránek, aby je lidé byli schopni přečíst.
Někteří lidé netuší, jak hloupě vypadají, když takové věci říkají nahlas. Většinou to někde slyšeli u nějakého otporníka, a bez pochopení věci jen papouškují blbosti dál. Víc to vypovídá o nich samotných a lidech, se kterými se stýkají, než že by to pravdivě popisovalo pravdu.
U textu není délka překážkou, dokud se text nestane nudným. Nejde tedy ani o to, jak je text dlouhý, ale od kdy začne být nudný.
Churchill řekl: “Dobrý projev by měl být jako ženská sukně: dostatečně dlouhý, aby pokryl téma, a dostatečně krátký, aby vzbudil zájem.“
S délkou textu je to stejné.
Napsat dlouhý text není tak složité. Napsat text krátký vyžaduje po samotném psaní další úsilí, kdy se text zkracuje, odebírají se odstavce, pak věty a nakonec samotná slova. Pokrytí tématu se ovšem nesmí změnit.
Tento proces přinese větší údernost a víc čtenáře nadchne. Jak text zkracovat a rozdělovat do odstavců? O tom někdy jindy.
Někdy musíme text zkracovat, abychom se vešli do připraveného místa v tištěném médiu nebo určité délky videa.
Někdy nemáme na výběr, protože nás formát reklamy limituje na určitý počet znaků nadpisu nebo popisu inzerátu.
Co vám umožní dlouhý text?
Dlouhé text, pokud tedy nejsou nudné, vám umožní čtenáře ukecat. Přesvědčit ho. Dávají prostor vysvětlit argumenty a dát detailnější informace podporující hlavní tvrzení. Texty, ze kterých se učíme jsou delší, protože nám pomáhají zlepšit myšlení, obrazotvornost a způsob, jakým vidíme svět.
Dlouhé texty jsou typické prodejní texty. Představují, jak produkty fungují a co zákazníkům přináší. Speciálně u produktů, které nezná nebo je neměl nikdy možnost vidět, vyzkoušet, nebo nemá ani zprostředkovanou zkušenost.
Málokdy se povede prodat jen nadpisem, sloganem nebo skrze USP (unique selling proposition). Neříkám, že to nejde, ale není to nejsnadnější cesta.
Zkusme myšlenkový experiment.
Představte si reklamu, kde je jen obrázek produktu. Chybí tam název, cena nebo co to dělá. Chybí tam i informace, že je na prodej. Jak vidíte, text v prodeji má své nezastupitelné místo.
Paradoxně na druhou stranu jsem viděl mnoho inzerátů, které byly na celou novinovou stránku, kde nebyl jediný obrázek. A takový inzerát byl velmi úspěšný a vycházel opakovaně.
Takže sám na obě délky textů říkám ano. Každé používám jinde a každé k jinému účelu.
S pozdravem,
Dominik Formánek
P.S. Pokud se o psaní textů chcete dozvědět víc, pak vstupte do kurzu:
Poutavé příspěvky na sociální sítě, blog nebo e-mailing napsané za 15 minut
https://www.naucmese.cz/kurz/poutave-prispevky-na-socialni-site-blog-nebo-e-mailing-napsane-za-15-minut
Komentáře nejsou povoleny.