Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Nevím, jestli je to něčím ve vodě, ale e-shopaři jsou slepí

Dobrý den,

koukám na stav většiny českých e-shopů a vidím, že jejich provozovatelé jsou z nějakého důvodu slepí a nevidí jasné symptomy nemoci svého podnikání.

V 90. letech minulého století, po sametové revoluci, došlo ke změně režimu a lidé mohli začít podnikat. V tom čase podnikatel (většina všech podnikatelů) vydělávala peníze, které byly větší než byl příjem zaměstnance.

Každý, kdo měl kamenný obchod, stánek nebo něco dovážel ze západu vydělával pěkné peníze. Mít kamenný obchod bylo klíčem k prosperitě a bojovalo se o ně.

Nikdo nemusel dělat žádné velké propagace. Lidé byli hladoví po novém zboží a kupovali vše, co našli.

Úspěch závisel jen na jedné věci: Mít koule začít podnikat.

Dnes je situace naprosto jiná.

Majitelé kamenných obchodů obvykle nevydělávají. Pokud ano, tak rozhodně ne tak snadno jako před 30 lety. Když se rozhlédnete po náměstí okresního města, tak tam už tolik kamenných prodejen není. Najdete tam možná prodejny zapojené do sítě a to je snad jediná možnost, jak mohou přežívat.

Možná tam najdete i pár posledních mohykánů, kteří ještě sami provozují kamennou prodejnu. Už ne pro peníze, ale pro domnělou svobodu, kterou jim podnikání má přinášet. Není výjimkou, že zaměstnanci, kteří pracují v místní automobilce nebo jiné fabrice vydělávají větší peníze než tito poslední krámští.

Taky tu prošla vlna e-shopů, kdy platilo, že každý kdo měl e-shop vydělával peníze, aniž by musel jakkoliv ovládat marketing. Stačilo si napojit feedy do cenových srovnávačů a bylo to.

Ani toto už dnes takto nefunguje.

Jak trh kamenných prodejen, tak trh e-shopů pomalu dozrál.

Oběma totiž do podnikání zasahují řetězce, které zlákaly většinu spotřebitelů a obsluhují velkou část trhu. Mají své praktiky, kterými všechna rizika přenášejí na jejich dodavatele a inkasují slušnou marži díky nákupním cenám, o kterých si běžný obchodník může nechat zdát.

Řetězce se mohou stát zkázou malých podnikatelů, protože ti nemají zdroje, jak s nimi bojovat. Čím déle jsou řetězce na trhu, tím více zdrojů mají.

Internet byl vždy známý jako místo, kde mají velcí a malí stejno šanci uspět. Ani toto už není pravda.

Je to depresivní?

Pro ty, co chtějí peníze bez práce ano.

Pro ty, co vědí, že si úspěch musí odpracovat, je to jen vývoj trhu. Pokud ví, kam se trh může směřovat, mohou s tím počítat, připravit se na to.

A právě mi dnes přijde, že většina malých e-shopů sedí na zadku a čeká na zázrak. Čekají na covidový boom nebo něco podobného. Ale ono to nepřijde a pokud ano, tak jinak než bychom si přáli.

Co mají tedy udělat?

Nikdo nikdy nevydělal peníze tím, že seděl na zadku.

Je potřeba vyrazit do boje. Není to boj s konkurencí… Je to boj s vlastní leností. I konkurence má svoji lenost (mimo velké firmy, které denně zaměstnávají pracovníky, kteří nesmějí být líní).

Co to konkrétně znamená?

Musí něco začít dělat. Dělat víc, než dělají teď. Musí si vyhradit 15 minut denně na to, aby o sobě začali dávat vědět. Svému okolí, svým bývalým zákazníkům, svým budoucím zákazníkům.

Prostě o nich musí začít být slyšet. Cest je několik, které nejsou drahé. Většinou vyžadují jen čas. 15 minut denně.

Pak musíte vědět, co dělat. A musíte to dělat dobře.

O to “dělat to dobře” se nemusíte tolik bát. Opakováním činnosti, kterou úplně neovládáte, se postupně stanete profíky. Pozor, možná budete potřebovat dohled někoho, kdo má více zkušeností a pomůže vám zbavit se chyb hned na začátku.

A co musíte začít dělat právě teď?

Zveřejňujte příspěvky o sobě a svém podnikání na sociálních médiích, blogu nebo e-mailingu. To musí být každodenní činnost. A pokud ne každodenní, tak alespoň v pracovní dny. A pokud ani tak ne, tak dvakrát týdně. Nebo alespoň jednou týdně.

Vidíte, právě děláte kompromis s vaším úspěchem. Kdo z příčetných lidí by říkal, že nechce, aby o jeho podnikání ostatní věděli. Zvlášť pokud to nestojí peníze…

Jak říkám, asi to musí být něčím ve vodě, že jsou lidé ta zblblí a jsou úplně otupělí. Nevidí svou situaci v pravém světle.

S pozdravem,
Dominik Formánek

P.S. Jak začít? Naučte se tvořit obsah snadno a rychle. To je velkou překážkou v mysli každého, kdo začíná. Jakmile pochopíte, že je nekonečný seznam téma, se kterými se můžete lidem připomenout, tak se stanete nezastavitelnými.

Poutavé příspěvky na sociální sítě, blog nebo e-mailing napsané za 15 minut (https://www.naucmese.cz/kurz/poutave-prispevky-na-socialni-site-blog-nebo-e-mailing-napsane-za-15-minut)

Komentáře nejsou povoleny.