Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Člověkem psané texty vs. umělá degenerace AI (ChatGPT)

Dobrý den,

musím se smát, když vidím ten povyk, který ChatGPT a podobné modely umělé degenerace způsobily.

Připomíná mi to časy, kdy všichni byli přesvědčeni, že tištěným knihám odzvonilo, protože e-booky teď zachrání naše lesy.

Stejné je to teď s texty. Lidé jsou přesvědčeni, že odzvonilo copywriterům.

Je pravda, že to pomáhá lidem, kteří mají nějakou překážku v tom, aby si sedli a napsali jakýkoliv text. Mají pocit, že vygenerovaný text vypadá na první pohled lépe než ten, který by napsali sami.

A přitom jsou dál od pravdy než si myslelí.

Text z umělé degenerace má mnoho na první pohled neviditelných nevýhod. Určitě nejdete nějaké použití, kde se tyto nevýhody neprojeví.

Např. generování uhlazených odpovědí na rozezlené e-maily zákazníků na zákaznické podpoře. Ale i tady musí být člověk ostražitý. Nechceme nikdy působit odtažitě od emočního zážitku stěžujícího zákazníka.

Co jsou ty zdánlivě neviditelné nevýhody?

Zaprvé. Texty jsou napsány jazykem, který je společný pro všechny. Je tedy jedno, jestli si text vygeneruji já nebo někdo s jinou osobní charakteristikou. Text bude vždy stejný. Texty tedy naprosto postrádají osobnost autora.

To na první pohled nevadí, ale pro mnoho textů je právě osobnost pisatele důležitým faktorem mixu, proč si je lidé čtou. V e-mailingu je to např. velmi důležité.

Zadruhé. Pro vyhledávače jsou texty vygenerované z umělé degenerace lehce rozpoznatelné a již teď se jim brání. Dochází totiž k výraznému zaplevelování internetu. Snaží se vždy texty z umělé degenerace diskvalifikovat. Máte snad nějaký web na první stránce vyhledávání s textem z umělé degenerace?

Zatřetí. Prodejní texty vždy stojí na prodejním monologu k budoucímu zákazníkovi. Tento text má vždy určitou strukturu a obsahuje fakta, která jsou použita určitým způsobem jako prodejní argumenty.

Struktura a výběr faktů musí k sobě ladit a musí spolu ladit všechny důležité části prodejního textu.

V prodejních textech vždy záleží na každém slovíčku. Při konečné editaci a v A/B testech se pracuje s drobnými změnami důležitých částí textu jako jsou nadpisy nebo odrážky. S tím si umělá degenerace určitě neporadí. Možná v budoucnu ano, teď to je stále v říši snů a pohádek.

Umělá degenerace dnes rozhodně nepřinese to, co její propagátoři slibují.

Zatím nám nevygeneruje dobrý prodejní text a ani např. e-mail, který by vytvořil emoční pouto s pisatelem (tedy domnělým pisatelem; s člověkem, který text nechal vygenerovat).

S pozdravem,
Dominik Formánek

P.S. Pokud chcete umět napsat poutavý příspěvek za 15 minut, pak pro vás mám jednoduchý návod:

Poutavé příspěvky na sociální sítě, blog nebo e-mailing napsané za 15 minut
https://www.naucmese.cz/kurz/poutave-prispevky-na-socialni-site-blog-nebo-e-mailing-napsane-za-15-minut

Komentáře nejsou povoleny.