Dobrý den,
pravidelně dělám kurzy, které se týkají e-mailingu nebo copywritingu. A tato otázka zazní úplně vždy. Je to něco, co fascinuje i zkušené copywritery, jako světlo přitahuje můry, protože to patří k dovednostem, které odlišují začátečníky od profesionálů.
Většina lidí si představuje kreativní proces jako něco magického, posvátného, kde je potřeba vrcholné soustředění vytrénované stovkami hodin. Nebo určité zvláštní nastavení mysli, které je vrozené, a vypadá to, že ostatní nemají šanci. Někdo vznik tohoto stavu doporučuje vyvolávat návykovými látkami, které zastřou rozdíl mezi realitou a podvědomím.
Vždycky, když čtu podobné příběhy, tak si říkám, kdo je asi vymýšlí? Snad profesionální copywriteři, aby odradili začátečníky něčím, co buď nemají, tím myslím talent, nebo nejsou ochotni podstoupit, užívání drog.
Kdybych neznal pravdu, připadal byl si jako méněcenný a nevěřil bych, že někdy dokážu uspět. Pozoroval bych ty Bohy na Olympu copywriterského světa a ani bych se nesnažil se k ním přiblížit.
Pravda je ale někde jinde.
S nadpisy je to jako se vším. Je to dovednost, která se musí vytrénovat jako třeba hraní na hudební nástroj, golfový švih a nebo pečení oříškové bábovky.
Jen opakováním se zlepšujeme a každý další výsledek posouvá dovednost směrem k mistrovství. “Opakování dělá mistra” říká se, ne?
Nadpisy obvykle kopírují nějakou strukturu, která byla již dříve prověřena, jako účinná. Po pravdě, je to část copywritingu, která má za sebou snad nejvíc testování.
Testování není prováděno v posledních letech, kdy máme programy a technologie, které nám to usnadňují. Je prováděno více jak 150 let, co jsem si z dostupné literatury potvrdil.
Ano, už před 150 lety obchodníci testovali různé nadpisy v jimi dostupných médiích.
Takže stačí posbírat dostatečné množství “vzorů” a je to?
Tak jednoduché to bohužel není. Do nadpisu musíme zakomponovat jednu důležitou lidskou vlastnost. Jste zvědaví jaká to je?
Je to zvědavost.
Já vím, hloupý vtip. Odpusťte mi mou slabost.
Zvědavost je jedna z dobrých vlastností, která dokáže přemoct jinou hromadně rozšířenou vlastnost. A tou je lenost. A právě zvědavost umožní lidem udělat další krok, přestože by jinak byli líní a nedělali by nic.
Moje otázka zní: Svítí si na cestu auto, které jede rychlostí světla?
Právě teď jsem ztratil ty, co ovládají fyziku. A pak ty, kterým je to jedno. A ti zvědaví najdou odpověď na otázku v následujícím textu.
Tady je příklad toho, jak nadpis filtruje cílovou skupinu. Tedy někoho nadpis zaujme a jiného ne. Nadpis tedy musí být v souladu s dopředu definovaným avatarem. Co je avatar? To je definice cílového čtenáře nebo ideálního zákazníka.
Zpět na chvilku k tomu autu. Moje otázka o autě by klidně mohla být nadpisem. Otázky v nadpisech fungují velice dobře.
Nadpisy jsou také startéry, které začínají interakci pro čtenáře. Bez dobrého nadpisu čtenář nečte dál. A je jedno, jestli jde o nadpis v inzerátu, název knihy, předmět e-mailu, nadpis článku, název videa a dál bych mohl jmenovat další a další možnosti.
Takže máme vzory, zvědavost, možnost otázky. Pak nám zkušenost dala kontroverzi nebo bulvárnost, to vše zajišťuje, že lidé nadpis přečtou a mysl přemůže lenost a oči pokračují ve čtení.
Jak zjistíte, jestli si svítí auto na cestu, pokud jede rychlostí světla, aniž musíte vystudovat fyziku na vysoké škole?
Zjistíte to přečtením následujících několika odstavců.
Mimochodem, použitá otázka kopíruje vzor: JAK … získat něco … BEZ TOHO … abych ztratil něco jiného
Jak napíšete zabijácky nadpis, když nemáte talent a nebo jste začátečník?
Teď vám, prozradím velké tajemství. Už jen, že ho víte z vás udělá o dvě úrovně lepšího copywritera než je váš kolega.
Tak teď kecám. To, že to budete vědět vám nepřinese nic. Ale pokud to budete používat, to z vás udělá lepšího copywritera.
Bude to vyžadovat práci. Jo, já vím, teď jsem použil slovo “práce” a zase jsem přišel o část čtenářů. Tak pojďme k tomu tajemství, pokud ještě čtete mé řádky.
Vezměte si všechny ty indegrience napište jeden nadpis. Záměrně píšu slovo indegrience způsobem, který možná neznáte, ale důvod vám prozradím někdy jindy. Teď na to není prostor.
Takže napište jeden nadpis. Pak napište druhý nadpis. Potom napište třetí nadpis. Dále … a tak pokračujte až k padesátému nadpisu. Cože?! Padesát nadpisů? A to proboha na co?
Jo, asi jste si právě všimli té práce. No, bez ní to bohužel nejde. Koláče bez práce jsem nesliboval.
Z padesáti nadpisů si vyberete 3-5, které mají potenciál. Jaký potenciál mají, to zjistíte díky testům. U PPC kampaní můžete otestovat všech padesát proti sobě. Ale jinde budete rádi, když vyzkoušíte 3-5 nebo i jen dva.
Dokáže někdo dopředu určit, jaký nadpis zvítězí? Ano, ale nebudete to vy, ani jiný copywriter nebo markeťák. O tom dokáže rozhodnout jen slovo lidu svojí volbou. Tedy svými prokliky, objednávkami, otevřenými e-maily atd. To je prostě ten jediný a konečný rozhodovatel. Není to ani vaše manželka, váš kamarád, lidi od vás z práce nebo starší kolega. Je to volba lidu.
Mimochodem, pokud píšete prodejní dopis, tak určitou část nadpisů, které nejsou tak silné, aby zaujaly vítěznou pozici, využijete v textu. Jak no, to vám teď taky nemohu říct, protože to je mimo popisované téma. A už i tak je to dlouhý článek.
Pokud jste si všimli, tak psaní nadpisů není o meditaci, konzumaci omamných látek ani talentu. Je to více méně dřina, kdy se snažíte z šedé kůry mozkové vydolovat to nejlepší. Chvilku to zabere a vyžaduje to vaše soustředěné úsilí.
Mimochodem, tento popsaný postup je variací jiných úspěšných postupů, které používají úspěšní copywriteři. Je to jako u té bábovky. Někdo dává více cukru, jiný ořechů, další o vajíčko navíc atd. To jsou ty variace. To samotné pečení, ta práce, tedy těch 50 nadpisů, ze kterých se vybírá šampion, to se nemění.
Tak až vám někdo bude povídat o pohádky o talentech, drogách, naladění mysli, šestém smyslu, vlastní výjimečnosti atd. Budete vědět, že buď nevědí o čem mluví, nebo vám nechtějí říci pravdu. Jak ohavné ve světě marketingu, že?
A teď, když jste ztratili všechny výmluvy, že nemáte talent, nebo neumíte správně meditovat a podobně, tak se sebou zkuste něco udělat a vstupte do kurzu:
Poutavé příspěvky na sociální sítě, blog nebo e-mailing napsané za 15 minut
https://www.naucmese.cz/kurz/poutave-prispevky-na-socialni-site-blog-nebo-e-mailing-napsane-za-15-minut
Zde se nadpisům část workshopu věnuji a budete mít šanci si je ozkoušet na vlastní kůži. Doma budete dále trénovat postup, který vám na kurzu prozradím, a vaše copywriterské dovednosti vám přinesou lepší zákazníky za víc peněz.
S pozdravem,
Dominik Formánek
P.S. Jo, to auto, viďte. No já bych řekl… a není to jedno? Ale pokud vás to zajímá, tak zkuste googlit Alberta Einsteina, ten vám odpověď dá. Já sice fyziku studoval a to úspěšně, ale nesluší se, aby copywriter mluvil o fyzice. Zní to tak nepravděpodobně.
Komentáře nejsou povoleny.