Dobrý den,
když jsem školil e-shopaře, jak ovládnout Heureku, tak jsem tam měl v prezentaci jeden slide, který zněl přesně tak, jako předmět tohoto e-mailu.
Přidal jsem ho potom, co jsem si všímal toho, že myšlení účastníků tohoto kurzu bylo v rozporu s tímto tvrzením.
Souvisí to s neporozuměním toho, co je cílem e-shopařů, tedy obchodníků. Nebo alespoň větší části z nich.
Marketing slouží k tomu, aby vzal již existující zájem, touhu kupovat něco, nebo určitým produktem řešit problém, a dodání právě toho, co lidé žádají.
Když půjdu do velkého detailu. Tak lidé chtějí konkrétní produkt, určitou značku, a ten si koupí tady nebo tam. Vaší snahou má být, aby jste byli jedno z těch míst (tady nebo tam). Aby si je mohli lidé koupit u vás.
Přesměrujete jejich touhu k sobě a dodejte jim, co chtějí. Tedy například konkrétní vůně do interiéru určité značky. Svezete se touhou, kterou už někdo vytvořil za vás.
Už tento úkol není snadný. A na tržištích jako je Heureka bojujete cenou. Ale obecně vám toto tržiště potvrzuje, že určitá touha po konkrétním produktu existuje (a důležité je si uvědomit, že existuje i mimo Heureku). Mimochodem, studovali jste jejich žebříky prodejnosti produktů?
Když trochu odzoomuji a podívám se z většího nadhledu, tak vy můžete vědět, že lidé mají obecně zájem například o vůně do interiéru, a vy je budete chtít přesvědčit, aby si nekoupili vůni, kterou znají a mají s ní dobrou zkušenost, ale koupili si zajíce v pytli, tedy interiérové vůně, které máte v nabídce vy.
Tento úkol je ještě těžší. Musíte vysvětlit zákazníkům, proč by si měli, a to i na zkoušku opustit vůně, které znají, a koupit si vůně nové, které ještě nemají vyzkoušené a u kterých je riziko, že jim nemusí vonět, nebo že vůně nevydrží vonět dost dlouho atd.
Chcete využít obecně touhy po interiérových vůních a prodat vůně, které zákazníci neznají. To je fakt mnohem náročnější.
Teď už je jasný, že když dodáváte vůně značek, které lidé znají, mají rádi a patří k osvědčeným, tak máte lehčí život, ale můžete mít více konkurence.
Třetí možností je snaha vytvořit poptávku po produktech, které nikdo nezná a ani netuší, že existují a že by je třeba chtěl nakupovat.
Často se zmiňuje Jobsův iPhone, který nikdo neznal a nechtěl a přesto uspěl, a nebo Fordův první automobil pro běžnou populaci Ford T. Nelze podle několika výjimek počítat s tím, že váš produkt bude mít také hvězdnou budoucnost.
Tak si představte vodotrysk, jehož smysl je dostat do vzduchu interiérovou vůni. Nikdo to nezná, nikdo to nechce. Nikoho mimo nás dva nenapadne, že by něco jako vodotrysk s interiérovou vůní mohl existovat.
Tohle je naprosto nejtěžší úkol. Aby se vůbec o mém vodotrysku mohl někdo dozvědět a mohl po něm začít toužit, tak budu muset investovat neuvěřitelné peníze.
Prodávejte lidem to, co chtějí kupovat.
Marketing neumí touhu vytvářet, on umí vzít existující touhu a tu přesměrovat k produktu, který touhu uspokojí a ještě lépe pokud je známý.
Prodávejte lidem to, co chtějí kupovat.
S pozdravem,
Dominik Formánek
P.S. Jak napsat prodejní text?
— url smazána —
Komentáře nejsou povoleny.